Drömma Leva

En fin dag på en fin äng med en fin vän. Ger dagen toppbetyg och går och lägger mig med ett nöjt smile!

Effektiva dagar

Countdown continues, less than 20 days! Bestämde mig för att ta vara på dessa sista dagar hemma och vara effektiv med att träffa vänner, familj och fixa klart inför resan så att det inte blir stressigt de sista dagarna. Hur har då det gått? Det blir nog 50-50 på den frågan. Skyller på att helgens bravader med ljungbydagar och see-you-soon-party tagit hårt på krafterna men nu är det torsdag så jag får nog hitta en annan bortförklaring snarast. Eller kanske pigga på mig lite ;) I eftermiddag har jag sagt ja till att följa med och träna och det ska bli intressant att se hur det går. Fram tills dess ska jag försöka bestämma mig för vilka klädesplagg jag måste ha med på resan och hitta en ny mini-pc som jag kan beställa hem, nu har jag skickat tillbaka två stycken... Kräsen! Så lite effektivitet idag skulle göra susen för imorgon åker jag och Bella mot staden i öst. Vi ska nämligen hälsa på Lisa som flyttat till Kalmar. Det ska bli himlans trevligt!

Imorgon brummar vi mot Kalmar!

30 dagar

Vet ni vad? Idag är det 30 dagar kvar tills jag åker. Det är 1 månad tills jag åker runt halva jordklotet till Nya Zeeland! Är det inte alldeles.... alldeles... underbart... GALET!?! Jag har pratat om fjärlar i magen, men det är ingenting mot vad som börjar bubbla upp inom mig nu. Lagom sådär på dagen så skapade jag en ny kategori: Nya Zeeland. Jag ska ha med mig en liten dator på resan så att jag lättare kan hålla kontakten med alla nära och kära, så jag ska försöka uppdatera här med jämna mellanrum. Jag har ju inte berättat så mycket om vår resa, så för er som inte vet ska jag berätta lite :)

Det är jag och Sofia som ska åka, men det har jag berättat tidigare. Vi flyger från Stockholm måndagkväll 10 september. Resan har vi bokat genom Work and Travel company och resan är ett s k Jobba och Resa program. Klickar ni HÄR så kommer ni direkt till deras hemsida om ni vill läsa mer om vad de har för reseprogram. När vi landat i Nya Zeeland så får vi bo på ett hostel i Auckland de första 4 nätterna. Under de första dagarna finns det människor där som hjälper en att öppna bankkonto, fixa skattenummer, hitta boende och söka jobb. Jag vet inte riktigt hur det kommer bli men någon slags information kommer vi får när vi kommer dit och det kan ju kännas skönt. En liten start så där med att komma igång och hjälp av människor som vet hur det fungerar.

Sen är planen att hitta jobb innan de nya zeeländska studenterna börjar söka efter dem, hehe. Jobba ett tag, resa genom landet och se och uppleva allt som vi vill. Har en lång "must-do" lista som antagligen inte ens är halvklar. Vi kommer ju få upp ögonen för så mycket mycket mer när vi är där än vad vi hittills har läst om i broschyrer och på internet så listan kommer säkerligen fyllas på! I 6 månader tänkte vi stanna i Nya Zeeland innan vi reser vidare. 6 månader låter som en evighet men när jag tänker på allt vi vill hinna med förstår jag inte hur det ska gå ihop sig, haha. I mars åker vi vidare till Australien och stannar där drygt en månad innan vi mellanlandar i Thailand för några veckors semester från semestern. Hur gott låter inte det då? :)  Semester från semestern... Bättre kan det inte bli! Vi landar i Sverige igen i mitten av maj, lagom med en månad tills syskon och vänners student. Allt som allt blir restiden 8 månader. Det är som ett skolår ungefär. Bara grymt mycket bättre!! ;)

Så nu har ni fått en liten sammanfattning av vad det är för resa vi ska göra. Måste säga att det känns hur bra som helst, trots att jag är grymt nervös. Jag räknar med en rejäl dos av hemlängtan innan jag ställt om mig till min nya vardag, men det är jag van vid. Brukar bli lite ressjuk i början. Men jag tror att det är bättre att ställa in sig på det än att det kommer som en chock. Det går ju över :) Aaah, det ska bli så kul! Så, slut på information för idag. Cheers!
Ungefär så häääääääääääääär härligt/pirrigt/roligt/nervöst känns det!

Grännabesök

Bilder från mitt och Vickans besök i Gränna och på Visingsö i lördags.

What a helg!

Hej på er!

Hoppas att ni har haft en bra helg. Det har jag. Den har varit fullspäckad och hur bra som helst. Sovmorgonen idag var riktigt go och behövlig men oj vad värd den var! Helgen började i fredags, klockan 19.03, när jag stämplade ut efter ett elva timmars pass på jobbet. Vi åkte ut med båten och gottade oss på en brygga hela kvällen.

I lördags hade jag fått instruktioner från Vickan om att vara redo att åka klockan 9. Destination: okänd. När jag satt mig i bilen fick jag reda på att vi skulle till polkagrisarnas stad, nämligen Gränna! Där strosade vi runt i alla polkagrisbutiker, gick de 243 trappstegen upp till Grännaberget och fikade, tog färjan över till Visingsö och åkte med häst och vagn på en rundtur. Gränna alltså, sån himla mysig stad! Verkligen något att rekomendera! Dagen avslutades med en trevlig, mysig och pratglad födelsedagsmiddag hemma hos tvillingarna Gustafsson som fyllde 19.

Gårdagen spenderades på Liseberg med Elin, Bella och Lisa. Det blev en favorit i repris från förra året med många åk, fint väder och hysteriska skrattanfall. Åh vad jag älskar när det kittlas så där hysteriskt i magen att man inte vet vart man ska ta vägen. Det är både härligt och hemskt på samma gång, haha. Vid elva tiden rullade vi in i Ljungby igen, nöjda och trötta efter en heldag. Jag tror aldrig att man blir för gammal för Liseberg. Kanske att jag hade en tendens att bli lite mer illamående än förut men det är ju minst lika roligt med allt kill i magen, hihi!

Så en lång helg krävde en lång sovmorgon. Men som sagt - det var det värt!