På besök i hobbitarnas värld

Vi har plöjt oss igenom filmerna, vi befinner oss i rätt land, var vore mer rätt än att uppleva The Shire på riktigt? Vi droppade Waihi Beach för 3 dagar och gav oss åter igen ut i backpackerlivet. Ett hostel var bokat för två nätter och vi checkade in oss i ett litet åttamannarum. Vi har nog blivit lite bekväma av oss då vi här i huset har varsitt rum och varsin stor säng men det var roligt att komma iväg och träffa lite folk igen. Vi strosade runt i Mt Manganoui, vilket var Nya Zeelands svar på Surfers Paradise i Australien, och kikade i alla sköna surfbutiker, småprylsbutiker och fikade på ett mysigt café. Den lilla staden, som i huvudsak bestod av en shoppinggata och lägenheter, låg precis bredvid stranden och på andra sidan fanns en hamn. Det var inte alls omöjligt att se hur den under sommartid förvandlades till ett paradis. En bit från vårt hostel hittade vi till vår förtjusning två butiker som vi hört goda rykten om men ännu inte lyckats få syn på; Warehouse och Pack n' Save. Det visade sig vara bättre än vi trodde. Warehouse var som ett mindre Ullared (alltså inte särskilt litet med tanke på att Ullared är enormt!) och Pack n' Save var en budgetmataffär. Spenderade nog en timme inne på Warehouse och tittade på alla saker och lekte på leksaksavdelningen. Kom därifrån med ett grönt tält som vi ska ha på nyårsfestivalen. 24 dollar (ungefär 140 kr), vi var helnöjda! På kvällen gick vi till en pub med vår skottska roomie Jennifer. Vi drack öl (drack min första hela öl och tyckte att det var gott!) och gav vårt yttersta i deras quiztävling under namnet "A haggis and two swedes". Efter halva rundan blev vi ihopparade med en triss av kiwisar som hjälpte oss med de nya zeeländska frågorna och i slutändan skrapade vi ihop riktigt bra med poäng!

Dagen efter, kl 7.10, hämtade bussen upp oss och tog oss till Matamata. Några timmar senare hoppade vi in i Hobbitonbussen som hette Gandalf och började vår tur till Hobbiton. Himlen hade bestämt sig för att vara generös med regnskurar så en bit in på turen fick vi gå med gigantiska paraply. Men tillslut sprack det upp och blev riktigt fint. Vi var en grupp på 20-25 personer som gick efter en guide som pratade om filmen, inspelningen, familjen som ägde marken och massa annat som kunde vara kul att veta. Jag tror att Hobbiton var lika bra som vi hade förväntat oss. Det var riktigt fint och kul at se de små husen. Jag hade nog inte förväntat mig att det skulle vara så stort som det var men det var ju bara ett plus. Efter turen så kom vi tillbaka till ett regnigt Matamata och McDonalds fick bli vår bästa vän till bussen mot hostelet gick tillbaka på kvällen. Matamata var en liten stad och utbudet av aktiviteter minimerad. Men vi fick oss en cheeseburgare i alla fall och efter en helbra dag i Hobbiton så var vi nöjda med det!

En del av Hobbiton. Högst upp till vänster har ni Bag End där Bilbo och Frodo bor.

Något stor för att vara en hobbit kanske. 165 cm fick du högst vara för att ha chansen att bli hobbit.

En Sofiahobbit!

Platsen där Bilbos 111:e födelsedagsfest hölls under det berömda partyträdet.

Samwises hus där han bor med sin familj i sista filmen.