Zipline och ny ö

Vi har lämnat Koh Lantas lugn och tagit oss över fastlandet till Koh Samui, en ö på östra sidan. Här är det fart och fläkt. Vi bor mitt bland alla barer och marknader på Chaweng Beach och inatt höll musiken oss vaken tills vi skulle gå upp vid 8. Gjorde inte mig så mycket. Jag störs mycket hellre av musik än åska som har skrämt livet ur mig flera nätter i rad på Lanta... Fyfasen! Igår kollade vi in två av Smauis spautbud. Först testade vi fiskspa, vilket var en riktig kittlig upplevelse. Sen gick vi och gjorde pedikyr. Tånaglarna har aldrig sett bättre ut för 30kr! Hehe...

Idag åkte vi på nytt äventyr i djungeln. Den här gången skulle vi få testa på zipline! För att förklara vad det är så bifogar jag en halvdålig bild och så får ni googla på resten, haha. Det var superhäftigt och jätteroligt! Våra guider som vi hade var hur bra som helst och skojade med oss. Avslutningsvis fick vi bada i ett vattenfall. Resten av dagen har vi gått runt på marknaden och prutat. Har lyckats norpa åt mig ett par shorts, ett handgjort pennfack och några flätade armband som har fått hamna på vristen. Ikväll ska vi smeta på lite mascara och gå på cabarre. Kan nog bli bra!

Elephant trekking

Idag har vi varit på äventyr i djungeln. Vi har nämligen ridit på elefanter! Något utöver det vanliga alltså. Så himla häftigt! Vi vandrade även till ett vattenfall där jag fick bocka av en punkt på listan då jag och Vickan tog oss en dusch. Härligt härligt!

Sol och bad på Koh Lanta

Efter två nätter i ett rum utan a/c på partyön Phi Phi Don, har vi svettiga åkt mer söder ut till den största av öarna i Krabiområdet; Koh Lanta. Om Phi Phi var party så är Koh Lanta precis tvärtom. Ön är lugnet itself och här har vi hamnat på ett fint hotell längs klong dao beach. För ca 80kr natten bor vi i en stor fräsch bungalow mitt på stranden med pool utanför dörren. Då lågsäsongen närmar sig är vi här själva så när som på två par som vi sett någon enstaka gång. Vilken lyx! Tre nätter är bokade här och på schemat står sol, bad och gottigheter. Då vi har fått en sjukling i gänget kan det hända att vi stannar här lite längre. Och det går väl bra... Några dagar till av det här dör vi nog inte av:

(Lämnade bloggdatorn hemma så därför kan jag inte vara så generös med bilder tyvärr, men det får jag rätta till när jag kommer hem!)

Prutandes i Thailand

Hej! Eller hej taxi? som det ropas generöst här nere. Strax innan klockan 6 i måndags morse landade jag och Vickan på Bangkoks nya flygplats. Den fuktiga hettan var som ett slag i magen när vi i jakt på taxi stegade ur den a/c berikade ankomsthallen. Men oh vad mycket bättre det var än de få plusgraderna som vi lämnade hemma i Sverige! På eftermiddagen blev det kärt återseende med Sofia (och senare på kvällen även Olle), helt toppen! Vi satt och pratade sent in på småtimmarna och det kändes precis som de "förra goa" tiderna =)

Efter en natt i stenhårda våningsängar i ett andra-världskriget-renoverat rum vinkade vi av våra trevliga hostelreceptionister och begav oss mot Bangkoks tågstation. Hängde där några timmar, strosade lite i stan och fick se templet "Big Golden Buddah" och spelade kort jämte vår tecknandes trötte thailändare till golvgranne. Vid femtiden hoppade vi på nattåget till Krabi och fick uppleva riktig thailändsk tågluffing, något i sig alltså!

Så nu är vi som sagt i Krabi, eller närmare bestämt Ao Nang som ligger 2 mil ifrån Krabi Town. Vi har checkat in på ett hotell som vi fick ett riktigt bra pris på och till vår förvåning bor vi nu i ett 80kvm, tvåvåningsrum som är jättefint! Vädret har varit mulet, vilket har varit rätt perfekt att resa i. Nu i eftermiddag har vi gått längs stranden och provat på att pruta med alla säljarsugna försäljare. Har lyckats med en del kap (tror vi haha) men längre fram på resan ska vi nog ha lärt oss att bli lika stentuffa som Bella, vilken är en naturbegåvning! Ikväll har vi spanat in ett ställe som säljer Thaipannkakor som vi ska testa. Ska bli spännande!

Så nu vet ni om läget. Hoppas att snön har försvunnit för i år där hemma och att ni fått lite mer sol :)

Äventyret fortsätter

Kyla och frisk luft har varit uppfriskande - men nu får det vara nog på ett tag! Imorgon tar jag min ryggsäck och hoppar på flyget till Bangkok i Thailand. Sol, kultur, bad, äventyr, mat. Med mig tar jag tre semestersugna tjejer som längtar efter lite sol och värme. Vi landar i huvudstaden Bangkok för en natt. En natt endast eftersom vi kommer mitt i det hektiska Thailändska nyåret och kan ana en viss överbefolkning i huvudstaden just då. Så Bangkok får vänta, men absolut inte prioriteras bort, till sist. Vi tar oss nedåt Krabiområdet, tror jag, och sen arbetar vi oss uppåt och besöker de omtalande öarna. Tror vi kommer ha det gott! Ska bli himla skönt att komma iväg igen! =)

OCH: På flygplatsen möter vi en efterlängtad kompis med man. Utan Fifi i en månad har inte varit lätt ska jag säga. Abstinensen är hög och nu får det vara nog med avstånd. Wihi!!

Uppdatering från hemma

Nu har jag varit hemma i Svea rike i nästan tre veckor och hör och häpna: tiden går snabbt även här! Slängde mig rätt in i påskfirande med släktträffar och godis i massor så jag fick träffa alla saknade familjemedlemar på en gång - underbart! Var fantastiskt att få krama om alla och prata om vad som hänt det senaste halvåret, trots att det känns som man sågs igår. Det är så det ska va! Jag uppskattar verkligen när jag får höra om folk som intresserat har följt med mig på resan via bloggen och gillat vad jag berättat om. Syftet med bloggen var ju att kunna berätta för er om allt vi var med om så att ni skulle kunna vara med så mycket som möjligt. Så det är jättekul!

Här hemma har jag njutit (ja faktiskt) av kylan. Luften är så frisk och för mig gör det inte så mycket att våren är sen, jag som inte har varit med sen höstkylan då. Fast när snöflingorna föll i söndags (7 april) kändes det lite drygt. Jag har hängt med mina goa kamrater. Den nya godisaffären vid Ljungbyporten har fått ett och annat besök och Sandra har kört mig på sightseeing genom Ljungby och pekat på alla förändringar, typ Subway.. haha. På tal om förändringar så är det roligt att inse hur man märker olikheterna mellan down under och sweden nu när jag är hemma. När vi kom ner till Nya Zeeland la vi ju naturligtvis märke till alla olikheter som fanns eftersom det var annorlunda mot hemma och vi stötte på dem hela tiden. Jag förväntade mig nog att komma hem "till det vanliga" men istället ser jag mer på dem som olikheter. Kanske för att vi varit iväg ett tag så vi hunnit vänja oss vid "det andra".

Det har verkligen varit så himla skönt att vara hemma fast nu, inne på tredje veckan, börjar jag känna mig lite rastlös. Dags för lite äventyr snart igen kanske ;)

Det är nästan först nu när jag är hemma och får lite perspektiv och jämför med Sveriges för tillfället ganska tråkiga årstid som jag inser hur mycket vackert vi faktiskt har fått se! Bilden är från Whanganui River på nordön i Nya Zeeland. Fantastiskt!